onsdag 22. juli 2009

Hva er gratis?


Det heter seg slik at det ikke finnes gratis lunsj. Da må du tro om igjen. Verden idag har forandret seg med tanke på hvordan en tenker at hva gratis egentlig er.

Jeg satte meg ned og begynte å høre på en bok som lå ute på spotify, Chris Anderson – Free: The Future of a Radical Price. Den handler om hvordan en definerer ordet og bruken av gratis-prinsippet.

Det satte mine små grå i sving, for i disse internett tider kan vi få tak i det meste digitalt uten å betale penger for det. Ta for eksempel Spotify, det er ett genialt konsept. Du streamer den musikken du vil høre på uten å betale for det, men da får du en gang iblant reklame snutter mellom sangene. Får å bli kvitt det kan du betale en fast sum i måneden, itillegg får du da også en høyere kvalitet på lyden. Men da kommer vi tilbake til hva er vitsen, du får en brukbar kvalitet på den gratis versjonen og har tilgang på all mulig musikk som har gitt Spotify lov til å streame i din region. Før jeg fikk tak i Spotify lasta jeg ned mye musikk, og da snakker vi mye. Da ble det gjerne rundt 10-20 forskjellige album i uka i snitt, hvis jeg som student skulle brukt like mye på cd-plater jeg kjøpte i butikken, ville det kosta meg over 1000 kr i uka. Det hadde jeg ikke råd til. Etter Spotify har jeg ikke lasta ned en eneste ulovlig sang. Jeg stoppa tvert. Får jeg fikk tak i ett medium som skaffer meg den oppdaterte og nye musikken jeg har lyst til å høre på.

Alle vil at ting skal være så billig som mulig og selv tjene mest mulig. Dette tilsier at det vil aldri gå i balanse. Hvordan skal man tjene mest mulig på noe som er gratis?

Jeg har bare hørt prologen på Free: The Future of a Radical Price, men der nevner han at Monty Pyton har lagt ut alle sketsjene sine på youtube i høy kvalitet, så dette måtte jeg sjekke. Etter at de gjorde det trikset solgte de mange flere dvd-bokser. Der fant en en måte som en kunne tjene mest mulig på noe som var gratis tilgjengelig. 

Tidligere var det mye mer problematisk å få tak i en gratis lunsj, men i den digitale verden kan en finne gratis lunsj der en ønsker det. 

Hvordan vil fremtiden se ut? Vil vi kunne få muligheten til å "få" ting gratis i fanget vårt, mens vi holder på med det som er interesant?

Jeg er vist forut for min tid. vg.no