søndag 12. juli 2009

Artig dag på jobben


Har jobba nå en uke, siden jeg jobber i drosje-næringa møter en mange forskjellige personligheter. Og ikke en dag er lik. En greier ikke å få de samme personene i samme rekkefølge og tid. Den siste uka har vært utrolige lite å gjøre, men kan ikke klage, får jobba og tjent litt penger.

Har idag kjørt morraskiftet, det starter 0600 om morran. Da er det en del som skal gjerne hjem fra nachspiel. Sånn er det hver helg, men det som er artig er å seg når de forskjellige tar kvelden. Det verste som jeg kan huske var jeg henta noen ca klokka 13, og det er seint synes jeg. Men ihvertfall idag så oppdaga jeg mens jeg kjørte at det lå folk og sov på gress og benker. Jaja, tenker jeg, det er jo godt å varmt ute og solskinn. Det må bli artig for dem å våkne og ikke skjønne hvorfor en ikke er i sin egen seng.

Det dukket opp en skjorteløs mann på torvet og ville hjem, men det ble fort problematisk når personen ikke hadde penger. Personen ville at vi skulle skrive regning, så skulle han gjøre opp seinere. Det gikk ikke, fordi ingen på torvet visste hvem det var og om personen var god for det. Det som er problemet er at når vi skriver regning er at det er sjåføren som legger ut med sine egne penger. og kunden må betale tilbake pengene til sjåføren. Det er ikke alltid det skjer, men da har vi muligheten til å gå til inkasso. Men hvem er det som orker å anstrenge seg med det.

Og andre ting som irriterer meg er at når kunden klager over at de burde få gjøre det siden de er stamkunder som tar drosja ihvertfall 3-4 ganger i måneden, ja måneden. Det jeg anser som stamkunder er de som tar drosje hver eneste åpningsdag og virkelig legger igjen penger i drosje næringa.

Også har vi de som begynner å klage på prisen. Det er ikke sjåførene som setter prisene det er på nasjonalt nivå. Alle byene ligger på samme prisnivå, dvs alle byene uten konkurranse. Når de kommer med at de har aldri betalt så mye i drosje før. Da tror sier jeg bare de får klage til det nasjonale taxi forbundet, og jeg er bare sjåfør som kjører og takstene er satt slik.

Det ble vist ett lite utbrutt der, men når en er i skrive siget blir det lett sånn. Men nå over til en artig sak, synes nå jeg. Kanskje ikke for kunden. Fikk en kunde inn i drosja og han skulle betale med kort. Det burde gå bra, så jeg trekker det en gang for å sjekke om det er gyldig. Når jeg har trekkt det skal han vise at han hadde favoritt laget sitt på kortet, og setter det ved gpsen for å vise det frem skikkelig. Så slipper han det og borte ble det. Det ble helt stille i bilen, jeg viste ikke om det passa å bryte ut i latter, så det kom bare ett sukkendes ja fra meg. Mannen ble fortvila, hva skulle vi gjøre nå. Kortet lå nå nede ved siden av gpsen og den beholderen gpsen står i. Det er en intigret gps, så det å få opp kortet kunne by på litt forskjellige problemer. Men vi stoppa på torvet og spurte etter noen gode råd. Vi prøvde å ta opp gpsen på vanlig måte og se om den kom opp da, men inte noget kort dukker opp. Da prøver vi å fiske det opp med forskjellige måter, ingen hell. Da gjenstår det bare å melde kortet tapt og drosja må inn på verksted for å fjerne dashbordet. Det kan fort bli dyrt, hvis en er skikkelig uheldig. 

Så moralen er å ikke sett kort på steder eller sprekker hvor den kan plutselig forsvinne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar