fredag 3. juli 2009

Reklame og nettsider

Har de siste dagene begynt å sette meg inn hvordan man kan tjene penger på Adsense. Første inntrykket virker som om at dette kan bli penger av, men etterhvert som jeg leser om forskjellige erfaringere så blir sjansene til å tjene mye penger lett, rimelige små. Men en er nødt til å leve å håpet.

Selv har jeg lagt opp reklame på denne bloggen. Når man først har muligheten til å få en bi-inntekt, hvorfor ikke. Akkurat i denne bloggen har de lagt det opp til at en skal kunne administrere plasseringa på reklame boksene lett. MEN blir dette lettere, får vi ha full kontroll på annonsene som kommer opp? 

På en annen nettside som jeg administrere for øyeblikket er origo.hin.no. Dette er en studentavis med egen nettavis. Siden Origo har egen server som drifter nettsida, har avisa ikke de faste kostnadene og utgiftene det ville ha vært ved å leie ett ekstern server. Men igjen så hadde Origo sluppet alle de problemene med å vedlikeholde serveren og fikse feil som oppstår.  Siden Origo driftes av en gjeng studenter og disse studentene skiftes ut jevnlig, vil kunnskapene om hvordan nettsida er bygd opp være begrenset. Det jeg vil frem til er at nå har jeg brukt nærmere ett år på å finne ut hvordan nettsida er satt sammen. Har fått til endel, men det gjenstår fremdeles mye.

Men som sagt har jeg begynt å sette meg inn i hvordan Adsense er å bruke på nettsider. Jeg fant ut hvordan en får plassert en liten boks på nettsida, men det var bare fordi jeg bytta ut noe annet som sto der fra før og som ikke fungerte slik hensikten var. Det jeg har lyst til er å få til en av de store reklamene en finner fra google ads, aller helst lage egne reklamer som tjener inn de store pengene. Da kommer en tilbake til det med tid, studenter har som regel ikke tid til å sette seg ned å lete etter annonsører som er villig til å betale en reklame plass hvor det ikke er veldig mange treff per dag.

Dette fører tilbake til at en kan bare plassere en boks som skal inneholde reklame uten å tenke på å lete etter annonsører. Dette gjør at en studentavis kan gjøre det de alltid har gjort. Skrive om alt og ingenting, og ha det sinnsykt artig.

1 kommentar:

  1. Adsense er suverent det beste annonsesystemet. Å skaffe annonseinntekter selv er både vanskelig og tidkrevende. Å "tjene mye" bør være et langsiktig mål (over flere år), men å få inn litt lommepenger skal være en grei sak for de fleste som har en blogg eller nettside med litt besøk. Du spør i din artikkel om "full kontroll på annonsene som kommer opp". Nei, det har du ikke med Adsense, men det geniale med Adsense er at innholdet ditt blir gått gjennom slik at Adsense finner nøkkelord i din tekst som matcher med de nøkkelordene annonsøren vektlegger. Dermed vil du - nesten uansett hva du skriver om - få annonser som er relevant (og kanskje interessant) for dine lesere. Dersom du oppdager en Adsense-annonsør du ikke ønsker på din side, kan du logge deg inn på Adsense-kontoen din og sperre denne ute. Lykke til.

    SvarSlett