fredag 15. januar 2010

Jula som var

Tenkte at det var på tide å skrive litt igjen i bloggen. Så da tenkte jeg å fortelle litt om hvordan jula mi har vært.

De siste par ukene før juleferien offisielt tredde igang, følte jeg neste at jeg bodde på skolen. Hadde en rapport som skulle inn pluss det å lese til eksamen. Når jeg var ferdig med eksamen hadde jeg 24 timer å rydde hybelen og vaske. Når en nesten ikke har vært innom døra og hilst på senga så trengtes det.

Vel, så var tida kommet for å reise. Setter meg på flybussen til normal tid, og da kommer jeg på at jeg skal sjekke hvordan det ligger an med flyene fra Evenes. Jeg har en sånn flaks at på 75% av flyavgangene så skjer det ett eller annet som gjør at det blir forsinkelser. Denne gangen var det flere forsinka fly som gjorde at det forplantet seg videre gjennom dagen. Flyet var bare 1 time og 55 minutter forsinka, det som er når flyet blir 2 timer forsinka har man rettigheter på forpleining dvs gratis mat. Heldigvis har jeg opplevd dette før slik at jeg satte inn en liten buffersone slik at jeg ville rekke siste toget som gikk mot Sandefjord fra Gardermoen. Dermed kom jeg meg trygt hjem.

Jeg kom hjem halv to natt til søndag, da var selvfølgelig endel av gjengen ute og drakk. Hvis jeg hadde rukket det planlagte toget hadde jeg tenkt å ta meg en øl sammen med de, men neida. Når brodern kom seg sjanglanes hjem var han i dansehumør. Han prøvde tilogmed å by opp til dans med mamma.

Søndagen var det å samle seg over en kaffe på cafeen og høre gårdagens rapport. Der ble vi sittanes til seint, for etterhvert dukka det opp folk og noen dro igjen. Så det rullerte litt.

Mandagen var det på tide å handle julegaver, og selvfølgelig ble det en liten kaffe også. Men på kvelden fant vi ut at vi skulle se film. Det ble da Avatar. Den var helt sinnsykt genial. Historien og effektene fenga meg skikkelig. Det er absolutt en film som er obligatorisk å se.

Etterhvert som dagene går blir det mye kaffe og mannsjiitprat. En greier ikke å skille dagene helt fra hverandre. Lenge leve facebook oppdateringer.

På lillejuleaften fant jeg ute at jeg skulle besøke fatter og se hvordan han har fått det. Det var egentlig ganske hyggelig besøk det. Leiligheten var sentralt og akkurat passe størrelse for han.

På selve julaften prøvde jeg på veldig mange år å gå frivillig i julegudstjeneste. Så vi tropper opp 5-10 minutter for det starter og oppdager at det er stappfullt. Vi kunne få stå, men det droppa vi etter litt diskusjon. Tidligere år har de andre dratt litt tidligere og jeg har ikke akkurat vært så veldig våken da. Men siden det var klokka 1500 så kunne jeg henge med, men slik tenkte resten av byen også. Da var det å komme seg hjem til julemiddagen og pakker.

Første juledag begynte det å snø helt sinnsykt, men det stopper ikke en god fest. Vi gutta satte oss ned og spilte poker og hadde med oss øl og andre leskende drikker. Etterhvert som vi ble fullere hadde enkelte problemer med å fokusere på kortspillinga. Når klokka nærma seg midnatt begynte maset om å dra ut, så dermed begynte jeg å spille usett og all-in. Det tok litt lengre tid enn jeg forventa, men til slutt så røyk jeg ut på tredjeplass. Når vi kom oss ut oppdaga vi hvor mye det egentlig hadde snødd og det var ikke lite. Det var cirka en knehøyde med snø. Men vi fikk akt oss ned til byen og sjekka utelivet, den dagen var det ikke så veldig fullt. På veien hjem måtte jeg ha den obligatoriske fyllekebaben på Perfect Pizza.

Når jeg sto opp andre juledag hadde det kommet mye snø som bildet viser. Leilighet er i kjeller så det kan virke som om det har kommet ekstremt mye snø, men det er bare mye snø.



Andre Juledag ble det til at vi samlet oss en gjeng på gutterommet og pilsa, frem til ettermiddagen visste vi ikke helt hvor vi skulle vorse men ute det skulle vi. Dermed hjemme hos ho mor. Når vi tok maxien ned til til sentrum tok taxisjåføren en liten spøk på de som satt helt bakerst. Han sa at det var noen som hadde spydd i sete. Du skulle sett det ble stille bak der, når de gikk av så de etter flekker på klærna. Jeg måtte si at han bare kødda, de ble ikke akkurat så veldig blide. Men artig var det.
Ute på byen var det stappfullt som forventa. Enda godt at vi kom oss ut før tolv. På det ene utestedet slapp de ikke inn flere folk etter tolv. Det er lenge siden jeg har møtt på så mange tidligere ungdomskolekamerater på en gang. Det var veldig hyggelig og artig å finne ut hva de bedriver tida med.

Tredje juledag var det planlagt sverigetur med Color Line. Det var tur\retur fyllekalas. Enkelte hadde ikke blitt edru enda fra dagen før og ville ha seg en pils for å reparere. På veien bort satte vi oss i baren i ett fint lite hjørne, lengst muig unna folk. For vi skulle drikke på en søndag. Det var noen som spurte ved siden av oss om vi kunne dempe oss litt. Da snur Kenneth seg og sier at vi skal ha det artig og feire bursdagen til HP. Da ble hun litt snurt og det gikk ikke lange tida før de forsvant. Det gikk den ene øla etter den andre og det ble tatt noen runder med Kamikaze. Så kom han ene bartenderen bort til oss bare for å sjekke tilstanden. Da tok han ett genialt triks, "hvor mange fingre ser du". Det trikset skal jeg ikke avsløre for det har jeg tenkt til å bruke selv.

Når vi går i land i sverige er humøret på topp og sangstemmen likeså. Før vi gikk av båten tok vi å sang en egenlaga sang om gjengen. Dermed var også sangstemmen. Når vi går nedover landgangen hører vi en sandefjord-sang og OL-floka pluss litt til. Utafor strømstad-terminalen filmer jeg en liten snutt.




Dette holder de på med hele veien opp landgangen og mens vi venter i køen til resturanten. I resturanten var det buffe, Dvs mat og øl i de mengder du orker. Jeg hadde tatt det relativt rolig så nå skulle jeg prøve å ta igjen de andre i øldrikkinga. Vi fikk oss ett fint bord i ett hjørne, men vi var ikke direkte stille av oss. Når jeg gikk bort for å hente mer øl hørte jeg de andre svært tydelig, og øla sto midt i lokalet. Så der satt vi å diskuterte hvor gamle de forskjellige jentene var og alt det der, foreldrene satt selvfølgelig der også.

Når vi skulle i land igjen ser jeg at det er en haug med folk som står å venter ved utgangen, etterhvert oppdager jeg at det er personalet som står der å tripper. Vi var visst litt seine ut fra baren, tydeligvis. Siden vi alle var så godt i farta gikk vi til nærmeste bar. Når vi kom inn dit var det en håndfull personer, det førte til en trippling av personer. Vi sang og lagde liv, så mye at de måtte skru opp musikk for å overdøve oss. Etterhvert så dukka det opp flere folk i lokalet og planen til bartenderen var å stenge tolv, men den gang ei. Etterhvert følte jeg at senga ropte etter meg og jeg tok kveld etter en meget suksessrik dag.

Dagen derpå var formen utrolig nok überbra, det hadde ikke jeg trodd etter en tredagers. Den dagen der så tok alle det veldig rolig og vi dro på kino for å se Sherlock Holmes. Det ble en veldig bra film. Var litt skeptisk når jeg så traileren.

Så på tirsdagen gikk jeg ned til byen og nøyd sola i ansiktet, tidligere hadde jeg sovet for lenge ellers så var det overskyet. Jeg kjente at sola varmet sjelen mens jeg gikk. Utpå kvelden ble det pizza og film. Det var utrolig hyggelig. Vi var eng gjeng som bare var der og sløva, for mot slutten brukte vi tida til å svare på quiz spørsmål.

Til onsdagen hadde vi planlagt å se avatar 3D, siden jeg allerede hadde sett avatar i normal form kunne jeg fokusere på detaljene og få en skikkelig følelse av at ting kom ut av skjermen. Den i filmen i 3D var helt awesome, overgår alt jeg har sett tidligere.

Der nærmer vi oss slutten på 2009 og har kun nyttårfesten igjen. Vi tok å samla oss en liten gjeng hos kenneth før vi dro videre til Solveig og Ida. Og på nyttår så har man på seg dress og fin skoa. Dette medførte til at det var ekstremt glatt for noen. Kenneth greide å ødelegge sålen på den ene skoen. Som resulterte i at han gikk i sokkelesten ned til sentrum, men heldigvis så skulle vi innom Bønna og hente øl. Vi hadde lagret litt hos han siden vi skulle ta toget til Torp. For det hadde blitt sjekket at det gikk tog da. Når vi kom til stasjonen gikk neste tog halv tolv neste dag. Ja da sto vi der da. Vi hadde ikke så mye annet valg enn å få tak i maxitaxi.

Vi kom oss frem og da begynte vi å drikke skikkelig, vel enkelte av oss. Jeg gikk hvert tiende minutt og snøt meg. Var så sinnsykt forskjøla at det gikk sakte med drikkinga. Hadde så sinnsykt lyst til å bli full, men hodet ville ikke. Klokka nærma seg midnatt og vi skulle skyte opp fyrverkeri. Det gikk rimelig smertefritt en stund, helt til ene batteriet velta og skjøt rundt seg. Da var det bare å trekke seg tilbake, i etterkant fikk jeg vite at Kenneth fikk en kule i hånda. Han bare kjente at det ble varmt mellom champagnen og hånda også sa det bang. Heldigvis ble det ikke nor alvorlig.

Etter nyttårsaften var de andre ikke i det samme drikkehumøret. Så dermed tok vi det med ro, det ble film titting og neste dag ble det spilt litt Alias.

Da var denne ferien hjemme over og jeg satte kursen opp mot Narvik igjen. Når jeg ankommer Gardermoen så har jeg beregna meg god tid, just in case det skulle skje noe med toget. Utrolig nok så var det i rute. Men det var ikke flyene på Gardermoen, hørte i ett sett at det var forsinkelser grunnet seint ankommet fly. Så det var bare å sette seg ned og lese en god bok. Flyet mitt ble ikke overraskende forsinka, det brydde meg egentlig ikke så mye for jeg visste at det ikke kom til å bli ett problem å komme seg til Narvik. Bussen ville ikke dratt hvis det var ett fly på vei. Etterhvert så ble det oppgitt en forsinkelse på 1 time og 50 minutter. Da håpte jeg på at det kom til å bli ti minutter forsinka til. Da hadde det blitt gratis mat, men nei da. De fikk tak i ett fly som egentlig skulle til Stockholm siden det flyet vi egentlig skulle ha hadde problemer med hydralikkpumpa. Så dermed ble flyet bare 1 time og 30 minutter forsinka når vi landa på evenes. Det var en del kjentfolk som tok det samme flyet, når vi kom oss til Narvik tok vi en pils. Det var godt.

Slik var da altså juleferien min, jeg fikk lada opp batteriene og er dermed klar til å starte på siste innspurt og det er å fullføre hovedoppgaven.

Thank you and good night ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar