mandag 8. november 2010

Rombaser i fremtiden

Fra jeg gikk i grunnskolen har jeg tenkt på hvordan man skal kunne bygge rombaser mer effektivt og tryggere. For det første så må jo reisverket og bygningsmassen bli transportert opp til f.eks månen som første base. Men veit vi at dette vil fungere? Det har blitt gjort forsøk på nittitallet med biosphere, men det de fant ut var at betongen opptok oksygen og de måtte tilslutt få tilført oksygen. Dette ble gjort når de hadde prøvd alle metoder for å få mer oksygen.



Så dermed kommer jeg tilbake med spørsmålet vil vi greie å bygge en månebase uten å tilføre oksygen fra moder jord? Nei, det tror ikke jeg. Derfor tror jeg at vi må få til en biosphere som er selvforsynt. Første steg er å bygge dette på land. Andre steg er å bygge en biosphere under vann. Dette vil da kunne simulere ett miljø som ikke er så lett å kunne gå ut fra. Og hvis det oppstår lekkasjer vil de som er med på dette eksprimentet kunne finne en løsning med de verktøyene som er tilgjengelig og samtidig kan de sende en beskjed om hjelp. Det å få hjelp relativt fort er mye mer rimeligere enn å sende opp en ny rakett som koster mange millioner med cash.



Når er det vi kan forvente oss å kunne bosette oss på månen? Det tror jeg ikke er så veldig lenge til. Så fort Virgin Galactic får opp romturismen og flere spaceports rundt omkring i verden så vil vi få ett hopp i teknologien. Slik var det med fly, men de siste 20-årene har det ikke vært noe teknologisk hopp. Man har heller gått tilbake til gammel teknologi og utbedret den. En har ikke turt å ta noen sjanser. Som Burt Rutan diskuterer på TED.


Med dette hoppet så tenker jeg at farten på farkostene vil gå betraktelig opp. Og dermed vil kostnaden og tiden det tar å komme seg til månen være mindre. På månen har romforskere funnet ut at det finnes vann rett under overflaten. Dette fant de ut ved å sende en sonde med stor fart rett inn i månen. Med vann kan en prøve å få til en biosphere og det vil lede til en rombase som er selvforsynt. Så det bringer meg tilbake til den undervannsbasen, hvis denne blir selvforsynt så kan enhver base som har tilgang på vann kunne bygges ut.

Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar