mandag 12. april 2010

Barcelona

Tidligere i vinter bestemte Håvard, Raymond, Wenche og jeg at vi skulle få oss en ferietur i den andre uka i påskeferien. Dermed sagt og gjort.
Tar forbehold om dårlig setningsoppbygning, mye av teksten er skrevet etter ett par pils.



5 april
Dro fra Sandefjord, som lå kald og grå, relativt tidlig. Altfor tidlig etter å ha jobba en uke kveldsskift i taxien. Men det var deilig å sette seg ned i flysetet og tenke at nå var det ferie.
Ankommer flyplassen i Girona til skikkelig sommerlig temperaturer og solskinn, hva er ikke bedre etter en mørk vinter i Narvik.
Sjekker inn på hotellet i barcelona og er får man det man betaler for. Hadde funnet det billigste man kunne finne i sentrum på nett, 106 € for 4 netter. Rommet inneholdt en kort seng, vask og that's it. Deler bad med de som trenger ett bad. Egentlig glad for at jeg ikke er aleine her i Barcelona. Håvard og Raymond bor på det samme hotellet, men har eget bad. Så der får jeg låne badet av de når jeg skal dusje.
Etter jeg har fått sjekket inn, sitter Raymond, Håvard og Wenche nede i resepsjonen og venter på meg. De kom en dag tidligere og har allerede fått sett litt rundt. Men det neste på programmet var å få seg noe mat. Jeg var heldigvis ikke den eneste som var sulten. Dermed bærte det avgårde til nærmeste matstasjon, denne gangen ble det Pans & Company. Det er ett firma ala MacDonalds bare byttet ut burgeren med Sandwiches og Landganger.
Deretter bar det videre til Camp Neu for å se hvordan stadionen til FC Barcelona så ut. Dette var ikke småtterier, det er ikke snakk om Narvik stadion her altså. Før vi dro nedover til Barcelona ble vi oppmerksome på at Champions League semifinal kom til å bli spilt mens vi var her. Dette måtte vi prøve å få med oss, men var ikke så lett å få tak i billetter på forhånd. Mens vi gikk rundt stadionen møtte vi på en som solgte ut sesong kortet til faren for 150 €, og dette var ett tilbud Raymond ikke kunne si nei til. Plasseringa var ikke altfor gærent heller. Etterpå gikk vi videre og rundt stadionsområde møtte vi på flere selgere. Spurte på prisen, der var prisen 170 på terrassen og 200 for den høyden til raymond. Dette gadd ikke jeg og prøvde ikke å prute på prisen. Vi støtte på noen artige stoler på gå turen rundt stadionsområde. Dette var plaststoler som var støpt fast i bakken.
Neste destinasjon er å se på en vannfontene, men først var det å finne ett vannhull. Håvard, Raymond og jeg så etter forskjellige typer steder, noen kaffe og andre øl. Men vi kom frem til at vi tok oss en kaffe til å starte med. Jeg prøvde å bestille min vanlige og det var en dobbel mocca. Men mocca var noe helt annet i Spania, tydeligvis. For det jeg fikk var mest sannsynlig bare espresso. Men det gikk ned det og.
Imens hadde Wenche og typen fått snusen i noen billetter til morgendagens storkamp. Det kosta 150€. Prisen var ikke så ille så det slo jeg til på. Vi fortet oss til det område selgeren bodde. Og dermed fikk jeg billett til morgendagens storkamp mellom Barcelona - Arsenal. Sannsynligheten for at Raymond og jeg skulle havne i cirka samme området var tilnærma lik null.
Etter at vi hadde henta billetten på andre siden av byen dro vi tilbake til vannfontena, men der var skuffelsen stor. Vannet sto ikke på, dermed gikk vi oppover trappen og møtte masse folk som gikk i motsatt retning. Etterhvert skjønte vi at folkemassen hadde vært på konsert med Tokio Hotel, oppe ved den olympiske stadion.
Når vi hadde ankommet opp dit var klokka ti på kvelden, og jeg var lei og hadde lyst på øl. Da tok vi metroen tilbake til hotellet og vi fant en koselig bar. Rett ved siden av lå det en engelsk bar. De som var der laddet selvfølgelig opp til kampen.



Ett sammendrag av turen med bilder og video


6 april
Idag tok vi frokost hos den lokale bakeren, menyen besto av en landgang, latte og cola. Skikkelig sunn mat. Planen for dagen var å se Sagrad Familia og låne noen sykler for å sykle langs stranda.
Kommer oss til Sagrada familia og oppdager den køen, bare litt lengre enn taxikøen på torvet siste lørdagen i VU. Det er ikke noe annet valg enn å stille seg i kø. Jeg gikk fremover for å sjekke hvor lang den egentlig var. Den var relativt liten, ca. 100 meter. Vi hadde egenlig tenkt å ta en guided runde, men det gikk to ganger 11 og 13, siden vi sto i kø når klokka var 11 gadd vi ikke vente til 13. Dermed ble det headset og audio guide istedenfor. Men det var like informativt som en vanlig guide og du kunne ta det i ditt eget tempo. Sist gang jeg var i Barcelona gikk jeg uten guide og bare tok masse bilder. Men nå så fikk jeg vite historia bak de forskjellige motivene på veggene.
På forsida vises historia om de siste dagene Jesus levde. Dette kan leses ved å gå fra nederst til venstre og videre som en S. Også legger du merke til små detaljer som du ikke hadde lagt merke til ellers. Sånn gikk det. Visste du hvorfor sagra familia ligger der den ligger? Det er fordi den ligger midt i sentrum. Det er like langt til havet som det er til fjellet, det blir også nevnt flere ting, men det husker jeg ikke i farta.
Gaudi har en veldig spesiell stil, det er veldig med geometri inne i bildet og hvordan det henger sammen. Han lagde en skole som står inne på området som er bølgede. Taket og veggene går i bølger. Dette gjør at huset kan bli holdt oppe av 2 vegger som ikke er så tjukke, rundt 10cm. Har egentlig ikke peiling på bygg, men det hørtes ut som at var veldig tynt.
Raymond og Håvard dro opp i tårnet og så, mens det gadd ikke jeg siden jeg hadde vært der før. Så jeg vandret videre på guidinga og tok det rolig. Måtte innom suvenir sjappa for å kjøpe litt postkort og nips. Må ha minner fra de stedene en besøker.
Når de to andre ble ferdig med runden var klokka blitt halv tre, og dermed utgikk syklinga. Vi satte oss ned på subway og spiste litt lunsj. For deretter ta metroen tilbake til las ramblas og prøve å finne Starbucks. Gikk av ved Catalunya og gikk oppover. Etterhvert måtte Håvard snu og gå tilbake til hotellet for han skulle møtte Wenche og Joachim ett sted utenfor Barcelona. De skulle spise og se Champions League kampen på stor skjerm. Mens Raymond og jeg gikk videre og forbi ett par metro stasjoner før vi kom frem til Starbucks. Neste gang tar vi meteroen til Starbucks, mye mer effektivt.
På vei fra Starbuck og nede på metroen ser Raymond opp i taket og ser noe som ligner på sedler, han plukker de ned. Der lå det 16 dollar. Det var en spanjol som satt ved siden som også ble nysgjerrig og prøvde lykken han også, men der var det tomt.
Neste på programmet er kvartfinale mellom Barcelona og Arsenal på Camp Neu. Raymond og jeg har fått tak i billetter, men på hver vår ende av stadionen. Det viste det seg slik at Raymond var utroøig heødig med sitt kjøp, han satt så og si på gressmatta. Mens jeg fikk plassering nesten øverst og i ene svingen.
Men på veien til stadion var vi litt sultne så vi gikk innom en pizzeria og bestilte noe pizza med bacon og kylling, trodde vi. Det vi fikk var noe som kunne vært engelsk frokost, pizza med bacon, speilegg og ett eller annet mørk gugge. Ingen av oss likte den pizza, men ved siden av oss satt det en haug med bråkete arsenal supportere som så ut til å lyst på maten. Så de fikk den og vi gikk bort til stadionen. Politiet hadde forberedt seg godt, hadde masse opprørbiler stående rundt stadionen. Når vi nesten var ved stadionen hadde en gjeng arsenal fans tatt og samlet seg på ene siden av gata, mens på andre sida sto politiet og barca fansen.
Det var utrolig lett å finne frem til plasseringa, vi kom en time før kampstart og man kunne se hvordan stemninga kom til å bli. På min venstre side fikk jeg to eldre damer og på høgre min generasjon. Utsikten var ikke til å klage på. Hadde fullstendig oversikt over det som skjedde på banen, selv om jeg satt ganske høyt opp kunne jeg se fotballen. Og det er det viktigste.
Ved kamp start ble Arsenal spillerene pepet ut når de ble presentert, mens når Barca ble ropt opp steg volumet og stemninga. Frykta det verste når Arsenal scoret etter kun ett eller to skudd, for Barca hadde kontroll på denne kampen. Det viste de med stjerne spilleren Messi, scoret ett ekte hatrick. Dvs 3 mål på rad iløpet av en omgang. Men for å pynte på litt til så satte han ett mål til iløpet av andre omgang. Stillinga ble 4-1.
Nå som kampen var over skulle en fullsatt stadion tømmes, Barca først mens Arsenal måtte vente på klar signal. Jeg og Raymond hadde sagt at vi skulle møttes med noen stoler som vi så dagen før utenfor stadionen. Med det med retningssans for enkelte var ikke så lett. Det endte med at vi møttes på metroen Les Cortes istedenfor. Da hadde jeg venta litt ved de stolene og måtte traske tilbake. På veien tilbake hørte jeg Arsenal supporterne komme, de ble geleidet ned fra stadioen i en lang lang rekke.
Vi tok metroen tilbake og fant ut at vi var litt sultne. Men Håvard hadde kommet tilbake fra landsbygda og var i partyhumør. Vi fant også ut at de fleste resturantene stengte midnatt. Vi fant en til slutt, men dette var så ut til å være en ekslusiv resturant. Og det var det. Jeg bestilte hamburger og fikk saftig klump med kjøtt, tre chips og løk fint dandert på tallerkenen. Men maten var god iforhold til tidligere på dagen.
Neste var å finne seg ett sted med øl. Vi gikk nedover og kikka, det som stoppa oss var synet av en stor øl. Tenkte ikke på prisen i det hele tatt, men en liter med øl kosta oss 13€. Det stedet også stengte etterhvert før vi hadde fått drukket opp alt, dermed bar det tilbake til hotellet.
Måtte bare oppdatere statusen på facebook, og i rommet satt det en lærer fra drangedal som venta på å dra til flyplassen.

7 april.
Idag var det deilig å få sovet litt. Hadde ikke noen store planer om å se noe serverdigheter, kun gå rundt i smågatene og vindushoppe litt. Vi har funnet ett stamplass til å spise frokost, der er det veldig hyggelig. Det ligger nesten rett ved siden av hotellet.
Gikk i smågatene som gikk parallellt med la rambla. Det er mye tøft å finne i de forskjellige nisje butikkene, hvis jeg ikke hadde vært student hadde jeg sikkert brukt så sinnsykt mye mer penger. Det var så mye spesielle dingser og figurer som jeg fikk lyst på.
Var innom en butikk som hadde mye figurer som var av den gamle typen. Det var artig å se gammeldagse leker, det kunne virke sånn. En annen butikk solgte forskjellige typer mineraler, her var det mye fint. Så en krystall som var formet som en hodeskalle.
Jeg liker å gå rundt omkring å bare se og utforske litt utenfor turiststien. For jeg har en god retningssans for hvordan ting ligger iforhold til hverandre. Dette gjør at en finner frem til det meste uten å stresse.
Vi tok også en tur ned på marinaen. Bare synd at det var overskyet, men det stoppet ikke oss i å ta en is. På vei tilbake fra marinaen trodde Håvard at han hadde oppdaget en gullfisk statue som han ville se. Det viste seg at dette var ikke en gullfisk, men en ubåt av tre.
Kvelden ble avsluttet med øl på Black Sheep.

8 april
Det var litt tungt å stå opp idag, kan ikke skjønne det. Vi har blitt noen vanedyr, tilbake hos den lokale bakeren. Men idag skulle vi prøve ferskpresset appelsinjuice. Den så vi ble laget, de la oppi appelsiner som ble skvist og ut kom jucien.
Planen idag var todelt, Håvard skulle sitte på tourbus og se byen. Mens Raymond og jeg skulle til dyrehagen.
Det var ikke så veldig mange folk i dyrehagen, mest skolebarn. Det var utrolig artig å se hvor nært vi kom de forskjellige dyrene. Området var egentlig ganske åpent. Og innhengninga til dyrene syntes jeg virke ganske kompakte og trange. Det nærmeste jeg var ett rovdyr var par centimeter. Dette var en krokodille, det eneste som skillte oss to var en glassvegg. Ellers så var jeg vel 2-3 meter unna en panter. Brukte rundt 3,5 timer på å gå rundt i ett behagelig tempo.
På vei tilbake fra dyrehagen tok vi metroen inn til catalunya, der støtte vi på en haug av gateselgere som tydeligvis hadde fått politiet på nakken. For det kom drøssende med negre som holdt hvert sitt teppe med varer og hoppet over billettluka.
Når vi var ferdig med dyrehagen fikk vi oss noe lunsj, og deretter gikk vi til hvert vårt sitt. Jeg hadde som mål å finne meg noen nye sko. Jeg fant noen greie sko igår, men de hadde ikke størrelsen min. Dermed har jeg denne jakta nå. Det å finne greie sko til en fin pris skulle vise seg til å bli en hard nøtt. Finner masse skobutikker, men ikke til det prisnivået jeg ser etter. Kjenner at jeg begynner å bli sliten i beina av all denne gåinga så det blir en liten pause på hotellet.
Siden dette var den siste kvelden i barca, følte lommeboka seg litt presset til en litt dyrere middag. Så det ble ett lammelår, øl og dessert. Det var utrolig hyggelig å sette seg ute å spise og drikke. Man fikk skikkelig syden følelse. Til dessert valgt vi litt forskjellig, en karamellpudding, iskrem og to sjokolade mousse. Håvard trodde han bestilte sjokolade mousse, men det var vanlig is. Det eneste som manglet var jordbærisen så hadde det blitt en tress isboks. Sjokolade moussen var utrolig god, det var bygd opp som en bløtekake. Og det var ett bra resultat.
Etterhvert beveget vi oss oppover mot «Black Sheep», der stilte jeg meg i kø mens de andre fant seg ett bord. Når jeg kom til bordet hadde de andre alerede fått tak i øl. Hrmf, da sto jeg der med en mugge øl. Jaja, da var det bare å belje nedpå. Ved bordet ved siden satte det seg noen barmfagre venezulenerer som ganske var litt for hyggelige. Håvard hadde mast om Sangeria i lang tid, nå kunne han ikke vente lengre så han bestillte seg en mugge sangeria. Han delte litt rundt seg. Det som var spesielt var at vi hørte plutselig norsker sanger rundt omkring i lokalet. Det viste seg at det var en mannskor fra oslo medisin utdanning. Hva er sannsynligheten for at 40 andre nordmenn kommer inn i en mørk bakgate og finner denne baren?

9 april
Våkna opp med at lyset er på og laptopen i senga. Husker at jeg begynte å skrive om gårsdagen, men husker ikke at jeg avslutta. Det banker på døra, det er Håvard som sier at det er en halvtime til man må sjekke ut, null stress. Det er bare å lempe tøyet i bagen.
De andre hadde alerede spist frokost, så det ble ikke vanlig prosdyre idag. Det ble heller iskrem til frokost. Selvfølgelig skulle det bli det supre været siste dagen vi er i Barca. 19-22 grader og skyfritt. Vi satt oss nede på marinaen en times tid for å nyte sola. Der satt det en fyr som advarte oss mot lommetyver. Men de har vi fått erfaring med, her om dagen var det en som prøvde seg på Håvard. Lommetyven fikk løs en knapp, men der lå det ikke annet en passet. Men passet kan være gull verdt. Men han fyren på brygga nevnte at det var ikke de svarte gateselgerene som var farlig, det var heller de andre arabisk lignende folk som spør hva du synes om for eksempel fotball.
Tiden var inne for å komme seg avgårde til flyplassen, selv om det ikke frista i det hele tatt måtte vi nå det. De tidligere dagene hadde jeg ikke gått med ryggsekk, så på busstasjonen ble jeg mer oppmerksom på omgivelsene og personene rundt meg. Det var en som var veldig mistenkelig, han sto i utkanten og sonderte terrenget og etterhvert gikk rundt køen, og tilbake igjen.
Vel fremme på flyplassen var det to timer til flyet skulle gå, så vi sjekka inn bagasjen og satte oss på gresset og gjorde slik at de rundt oss ble utsatt for snøblindhet. Når vi satt på flyet og sikkerhetsprosedyren hadde blitt gjennomgått, kom det en beskjed at det var en passasjer som hadde blitt sjuk og skulle forlate flyet. Det medførte at flyet ble litt forsinka, og de måtte ta prosedyren på nytt.
Vel fremme i Sandefjord ble vi møtt av en temperatur som minte om sommer. Må bare oppsumere med å si at dette har vært en knall ferie, fått opplevd en semifinale og sett masse serverdigheter, selv om det ikke har vært de beste temperaturene.



Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar