lørdag 29. august 2009

Fadderukene

På Høgskolen i Narvik er Fadderordninga en god tradisjon som har til hensikt å la de nye studentene bli kjent med skolen og studentene som går der på en bedre måte enn ved at de nye studentene får litt informasjon og resten får dere finne ut selv holdning. 

Fadderordninga består av ett par personer som er dedikert til å organisere og lede fadderne, sette opp fellesaktiviteter og møtte de nye studentene med ett smil. Selvfølgelig kan vi ikke glemme fadderne, det er de som utgjør hele fadderordninga utad. Alle nye studenter får tildelt sitt fadderteam. Disse teamene har som oppgave å vise, veilede og ha det sosialt med fadderungene. 

Dette gjør at denne fadderordninga er noe av det beste du finner blant høyere utdannings institusjoner. Det finnes andre fadderopplegg ved andre høgskoler og universiteter. Men ikke alle er like godt organisert.  Noen får faddergenser og lager til temafester på studentkroa. Mens andre igjen har fullpakka med forskjellige aktiviteter som ikke behøver å føre til drikkepress.

Ved oppdeling av faddergrupper prøver Høgskolen i Narvik og integrerer alle linjene så godt det lar seg gjøre. For folka du skal gå i klassen med blir du kjent med uansett. Dette opplegget fungerer som regelen bare for de skolene som ikke tar inn over 1000-5000ish nye studenter. Det er ingen som gidder å fordele 5000 navn fra forskjellige lister. 

Den gruppa Frode og jeg hadde ansvar for hadde studenter alt fra forkurs, sykepleier, økonomi til master. Og gruppa hadde en størrelse på 24 ferskinger.

Dette året har jeg vært med på det meste uten å ha ett ansvarsområde liggende i bakhodet. Tidligere år så har jeg hatt ansvaret for Studentkroa Tekniker'n. Dette har opptatt mye av tiden jeg kunne hatt det artig med fadderungene. Ifjor startet jeg på master, men da hadde jeg undervisning store deler. Men i år så tok jeg igjen det tapte. Fra første skoledag og fem dager fremover var jeg full hver eneste kveld. Det eneste jeg hadde som ansvar var å ta bilder av fadderarrangementene, og det klarte jeg med en god stil. Ikke bare tok jeg bilder, jeg satte meg å skrev artikler etter hvert opplegg. Men da var det jeg fikk frem det som skjedde mens jeg huska det. For å avslutte fadderukene blir det arrangert en heidundrende fest. Festen blir kalt Colorparty, her anmoder vi folk til å vise sivilstatusen sin. Om de er single(grønn), usikre(gul) eller opptatt(rød).

Så det å være fadder er utrolig artig og en opplevelse du seint vil glemme. Ikke vil du ha det artig, men du skaper ett sosialt nettverk som du kan bruke en gang du skulle bli ferdig å studere og få deg en jobb. Da kan det hende at de som fadderen din sitte i en leder stilling og anbefale deg til denne drømmejobben. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar