søndag 3. oktober 2010

Tur til Måtind

Idag så tok Geir og jeg en tur opp til Måtind utenfor Andenes. Det er en topp som rager 397moh ifølge postkassa. Turen er henholds enkel å gå, men kan virke litt bratt i starten. De med kondisen i orden takler dette ypperlig.
En ting som kan være greit å ta med seg er noe å drikke, dette kom jeg på i den første bakken. Og det ikke er noen muligheter til å fylle underveis heller.
Brukte to timer opp til toppen og der ble vi møtt av ett bratt stup som gikk ut i havet. Det er spesielt å se noen hundre meter nedover.

Men det var en bra tur med godt vær.



Og jeg som har litt høydeskrekk, kjente det godt når jeg nærmet meg kanten.



Blogglisten

lørdag 2. oktober 2010

En høst dag på Andenes

Måtte nesten ta og teste ut kameraet mitt, Canon EOS 550D. Og hva er ikke bedre enn en vakker høstdag.



Blogglisten

mandag 27. september 2010

Reisen til Istanbul og tilbake

Har faktisk glemt å legge ut en reise som jeg hadde ifjor til Tyrkia og da skreiv jeg litt, gjerne satt litt på kanten. For dette skulle publiseres i studentavisa Origo, format papir

Har fått den fine anledningen til å reise til Istanbul, Tyrkia, dekket av Høgskolen i Narvik. Hvorfor er jeg så heldig spør du om. Jo det skal jeg si deg, det er fordi det er meg. Neida, grunnen til at jeg drar ned til Istanbul er for å presentere en oppgave som jeg har sendte inn til en konferanse og fikk godkjent. Så her er jeg på reisefot og skal fortelle litt om det jeg har opplevd.

Penger inn, penger ut

Har akkurat kjøpt meg en ny bruktbil, Alfa Romeo 156, og er fornøyd med at jeg har greid å spare opp litt midler til det. For det er skummelt å få penger mellom hendene, det å gå fra et fattig studentliv til et arbeidsliv.
Håper jeg ikke bruker så mye mer penger nå frem til neste lønning.

Ikke bare har jeg kjøpt meg bil jeg har også fått meg ett speilreflekskamera, så skal jeg prøve å komme meg litt ut og ta noen flotte bilder av det som er i nærmiljøet samt lete etter geocacher.

Blogglisten

søndag 29. august 2010

Undervisninga starter snart

Nå begynner det å bli en stund siden sist innlegg, nesten en måneds tid siden. Iløpet av de ukene har det skjedde mye spennende på jobb. Har altså fått jobb som Elektronikkingeniør\lærer. Hovedfokuset er å ha undervisning for videregående elevene på VG3 Romteknologi i faget Telemetri. Uka som var var deres første uke her på andenes og da var det en lett oppstart slik det pleier å være. Hvor uka avsluttes med ett introseminar for vg3-elevene og første års studenter på høgskolen i narvik.
Introseminaret består av at de skal bli kjent med romvirksomheten og de mulighetene en har, samt pirre de til å fortsette løpet mot å ta en romrelatert utdanning.
Av de tingene jeg hjalp med under kurset var å lage en enkel elektromotor av batteri, ledning, skrue, magnet og binders. Endel sleit litt med å skjønne hvordan en skulle lage en motor, prinsippet er enkelt. Man bruker magnetfeltet. Jeg kunne sikkert ha sagt hvordan en skal sette den sammen, men det er ikke så artig. Mye mer artigere å se folk bruke hjernen litt.

Ellers så har det vært European Cansat competition og Nordic Teacher Space camp.




Blogglisten

søndag 11. juli 2010

Flytting finner masse mansjit

Etter å ha levert masteroppgaven så har jeg fått meg arbeid på NAROM på Andenes. Denne jobben fikk jeg før  jeg var ferdig med utdannelsen. Av alle oss tre i klassen er det kun en som ikke har fått jobb enda, men det er kun tidspørsmål, siden de stillingene han har søkt på har vært mange gode søkere til.
Men tilbake til tema, flytting. Har de siste fem årene bodd på en 12kvm stor hybel. Det virker ikke så veldig stort ut, men når det er massevis av hyller så kan man stable i høyden. Itillegg er det det man har stående på klasserommet. Der også samler man opp masse dritt.




Hybelen før rydding


Hybelen etter rydding

lørdag 19. juni 2010

Er nesten i mål!

7 juli skal jeg levere masteroppgava. Og det er ikke lenge til. Når oppgava er levert er en epoke i mitt liv over, nemlig studentlivet. Det har vært en artig tid, det å være student. Har fått gjort og opplevd masse de siste fem årene. Hadde innstillinga at jeg ikke skulle sitte inne på hybelen, men å være med på så mye som mulig uten at det går utover skolen. Når man først fikk en fot inne i studentmiljøet ble en fort spist hel. Men det gjorde ikke at jeg mista så veldig mye av skolen, en lærte å balansere på en veldig tynn line om når en skulle sette av tid til diverse ting. Når jeg nå for levert oppgava er jeg ikke langt unna fra å gå ut til normert tid. Mangler kun ett fag igjen, men det tar jeg i starten av august og denne gangen er jeg nødt til å stå. Har ikke noe distraksjon denne gangen  slik som studentavisa Origo. De to siste gangene jeg tok eksamen var det å sette avisa mye mer artigere.  Til sommeren har jeg ihvertfall mulighet til å sitte ute i sola å lese.

De to neste ukene kommer til å bli hektisk, har planer om å få skrivi ferdig rapporten før jeg drar hjem til Sandefjord neste helg, for å delta på 10 års reunion. Det er faktisk 10 år siden jeg gikk ut fra ungdomskolen. jeez, tida har gått fort. Det kommer til å bli artig å se igjen gamle klassekamerater. Når jeg kommer opp til Narvik igjen skal jeg ta en svipptur til Andenes for å skrive under leiekontrakt og få nøkler til leilighet. Jepp, jeg fikk jobb som faglærer på NAROM, Andøya Rakettskytefelt. Samtidig skal jeg lese korrektur på rapporten. Det kan bli artig for jeg føler ikke at jeg skriver helt riktig. Men det for være det samme, så lenge jeg for levert ett godt resultat.

Så jeg gleder meg til 7 juli da blir ett halvt år med arbeid fjernet fra mine skuldre og jeg kan slappe av. Om det blir i drosja eller stranda, veit jeg ikke enda. Men så lenge jeg får sol på kroppen er jeg fornøyd.

God sommer :D

Blogglisten